13 nov 2008

Nieuwe SMS-filter operationeel

0 Reacties
Staatssecretaris Heemskerk verwelkomt het nieuwe sms-filter dat vanaf deze maand operationeel is (www.smsdienstenfilter.nl).
 Met het nieuwe filter hebben consumenten de mogelijkheid om aan te geven dat zij willen worden uitgesloten van het gebruik van betaalde sms-abonnementen, zoals bij het downloaden van bepaalde ringtones. Het nieuwe filter biedt bijvoorbeeld ouders de mogelijkheid om de mobiele telefoon van hun minderjarige kinderen te blokkeren voor betaalde sms-abonnementen. Op deze manier kunnen zij voorkomen dat hun kinderen dure diensten afnemen die soms gratis lijken, maar het niet altijd zijn.
Naast het sms-filter is ook een website geopend waar consumenten informatie over sms abonnementsdiensten kunnen krijgen. Hier kunnen zij bijvoorbeeld vinden hoe zij een abonnement op een SMS dienst weer kunnen opzeggen (zie http://www.smsgedragscode.nl/).
De openstelling van de nieuwe websites en het filter is een rechtstreeks gevolg van de in april aangescherpte gedragscode van de SMS branche, bestaande uit mobiele operators, service providers, SMS-dienstverleners en de contentaanbieders.
Met de gedragscode willen de betrokken bedrijven een einde maken aan de verwarring rond ogenschijnlijk ‘gratis’-sms-jes waarvan vooral kinderen de dupe zijn. Staatssecretaris Heemskerk riep het bedrijfsleven hier vorig jaar toe op mede naar aanleiding van signalen van o.a. stichting De Ombudsman en stichting Mijn Kind Online. Op een door Heemskerk geopend klachtenloket op Consuwijzer.nl kwamen in de eerste helft van dit jaar alleen al 730 klachten binnen.
Met het nieuwe filter en de andere acties moeten de onduidelijkheden voor de consument tot het verleden gaan behoren. OPTA en de Consumentenautoriteit zullen er -o.a. op basis van bij ConsuWijzer binnenkomende signalen van consumenten- op blijven toezien of de SMS-aanbieders de regels naleven.
(Bron: Ministerie van Economische Zaken)
[begin]